常田泰由 / Yasuyoshi Tokida "piece"

2017/9/23(土)ー10/8(日)

12:00-19:00 月曜日、火曜日休廊

オープニングレセプション 9/23(土)17:00 ー 19:00

23 September — 8 October  2017

12:00 — 19:00 (lastday12:00 — 17:00) / mon. tues. close

Opening Reception 23 September 17:00 — 19:00

私の作品は、ほんの小さなドローイングから始まる。それは、写真や印刷物も含めた、そこにあるものの形を見て、ほんの数秒のあいだに描いたごく簡単なもので、いくつかのルール(一筆書の線や、2色に塗りわけられるような線)で描かれている。これら線のドローイングは、自分でも理解しきれない小さな作品のきっかけである。描いてからしばらく時間が経ち、忘れた頃に再び選択され、それらがいくつか集まることで、やっと「かたち」となり、はじめて木版画の作品になる。つまり、時間をかけて、距離をとりながら、それらと関わっていく過程が私の制作なのである。

 近年は、これらのドローイングに加え、彩色した紙を切り抜き並べた、コラージュ作品、そのコラージュをもとにした木版画作品も制作している。コラージュ作品でも、意識と無意識の中間であること、また、自分からの少し離れてというあり方がテーマである。

 

木版画の技法について

 私の木版画の制作方法は、通常の木版画と少し異なり、型紙と木版を使用したものである。ローラーで油性インクを均一にのせた版木の上に、型紙と刷紙を置き、プレス機を通す。型紙を置いたところにはインクがつかず、型紙のないところに、インクがつきイメージが表れる。画面は、基本的に2色2版で表されるが、プレスによって木目を写しとったインクのテクスチャー、最後まで型紙マスキングされ残された紙の白の質感など、かたち以外の要素によって構成される部分が大きい。選んだ「かたち」には、手を入れず、拡大し作品とし、また、なるべく少ない色数、版数で表現したいと考えている。タイトルは、モチーフをもとに頭文字をとって、幾つかのアルファベットでつけている。これらも、「かたち」との距離の取り方の一つの方法である。

常田泰由

My work starts with a small drawing. These drawings are very simple and it is easy to draw for a few seconds, and I look at the forms (including photographs and printed matter) and then draw them with lines. There is my rule that draws with a line of one stroke or a line painted in two colors.

These drawings are the initial trigger to my works that can not be understood even by myself. Time has passed for a while, it was selected again when I forgot, and by gathering several of them, it finally became " form ", and it became a work of woodcut print for the first time. In other words, the process involving the shape with time and distance is my work. In recent years, in addition to these drawings, I also make collage works with cut and pasted paper painted with acrylic, and woodcut prints based on that collage. Even collage works, my theme is between consciousness and unconsciousness, and that is a bit away from me.

 

Technique of  my woodcut prints

The method of making my woodcut prints is using pattern paper and wooden plate, which is different from ordinary woodcut prints. I put a paper pattern and a printing paper on a wooden plate with a uniformly layered oil-based ink with a roller and press it. The ink does not stick where I put the pattern paper, ink sticks to where there is no paper pattern, and the image appears by doing so. Basically, the prints consist of two colors and two plates. These are constituted by elements other than shapes, such as the texture of ink grain copied by pressing and the texture of white of paper left mask paper pattern. I'd like to make a work as it is at that time, express it with as few colors and plates as little as possible. The title is based on motifs, with initial letters, with some alphabets. These are also another way of taking the distance to "form".

Yasuyoshi Tokida

 © GallerySATORU